Hur fungerar Affiliatemarknadsföring?
Det är enkelt. Följ dessa enkla steg och börja tjäna pengar på din hemsida redan idag!
Den populäraste former av partnerprogram är kontextuell annonsering, betalda länkar, så kallade affiliateprogram.
Ett affiliateprogram är det samarbete som t.ex. en nätbutik har med ett affiliatenätverk. Butiker har dessa samarbeten för att öka sin synlighet och sin försäljning via text- och bildlänkar på t.ex. hemsidor som nätbutiken väljer att samarbeta med.
En nätbutik som vill nå ut med sina produkter eller tjänster till en bredare eller riktad publik har ett samarbete med ett affiliatenätverk, som i sin tur samarbetar med flertalet hemsidor, bloggar osv., även kallade publishers.
En publisher marknadsför sedan t.ex. nätbutikens hemsida, produkter eller tjänster på sin hemsida, blogg, epost, sociala medier osv. via speciella text- eller bildlänkar som tillhandahålls av affiliatenätverket. När en besökare på en publishers hemsida väljer att köpa något via dessa text- eller bildlänkar får publishern överenskommen provision av butiken. Provisionen består oftast av en förbestämd procentsats av det förmedlade ordervärdet, men kan ibland även bestå av en fast summa per förmedlad order.
När du ska välja affiliateprogram att samarbeta med är det viktigt att du tittar igenom vilka villkor som gäller för samarbetet. Ibland kan det finnas begränsningar för vilka sorters hemsidor som affiliateprogrammet önskas synas på. Det kan även vara villkor som styr hur du som publisher får marknadsföra affiliateprogrammets länkar, så som begränsningar kring marknadsföring via SEM, sociala medier, epostmarknadsföring med mera.
Utöver dessa villkor så är det viktigt att se över vilken sorts transaktioner som affiliateprogrammet betalar för, och hur mycket ersättning som betalas ut för dessa. Det är vanligast att affiliateprogram betalar för CPA/CPO via en fast summa eller en procentuell andel av ordervärdet.
Variationerna i ersättning mellan olika brancher inom e-handel kan variera kraftigt, och ibland kan det även skilja mycket mellan samma butiks olika affiliateprogram hos olika affiliatenätverk.
Det kan i dessa sammanhang vara mer fördelaktigt att välja ett samarbete med låg procentuell ersättning på förväntade höga ordervärden än en hög procent på förväntade låga ordervärden.
Vi kontrollerar och uppdaterar vår databas med affiliateprogram hundratals gånger per dag för att du alltid ska hitta nya och aktuella affiliateprogram hos våra affiliatenätverk.
Tänk på att det ofta kan vara fördelaktigt att vara tidigt ute med att samarbeta med nya affiliateprogram då det kan ge ett försprång när det kommer till att tjäna pengar på det nya affiliateprogrammet.
Här hittar du en liten ordlista på några vanliga ord inom affiliatemarknadsföring och dess innebörd.
Affiliatenätverk: En sorts mäklare av olika nätbutikers samarbetserbjudanden till t.ex. hemsideägare.
Affiliateprogram: Det erbjudande om samarbete som en nätbutik har via ett affiliatenätverk.
Publisher: En hemsideägare, bloggägare, influencer eller liknande.
SEM: Sökmotormarknadsföring. Att marknadsföra länkar hos sökmotorer, t.ex. Google och Bing.
CPA: Cost Per Acquisition eller Cost Per Action. Ersättningen som en publisher får när en besökare t.ex. svarar på en enkät, registrerar sig på ett nyhetsbrev eller liknande.
CPO: Cost Per Order eller Sale. Den ersättning en publisher får vid förmedlad order. Ofta en procentuell andel av ordervärdet.
Trackingkod: Den speciella kod som används av publishers för att marknadsföra affiliateprogram.
Trackinglänk: Liknande trackingkod men oftast av enklare sorts.
Djuplänkning: Möjlighet att skapa egna länkar som länkar besökare direkt till produkter eller sidor hos affiliateprogramets hemsida.
Det är enkelt. Följ dessa enkla steg och börja tjäna pengar på din hemsida redan idag!